© Silje Sjøtveit, Kirker i Tinn

Pilegrimsvandring i Tinn ( Austbygde - Atrå kyrkje )

Etter inspirasjon fra Cinque Terre vandringene ved Liguriakysten i Italia, tenker vi i kirken i Tinn at hvorfor ikke vandre fra bygd til bygd rundt Tinnsjøen?! Og når hver bygd i tillegg har en vakker hvit trekirke, hva er vel mer naturlig enn å vandre fra kirke til kirke? Austbygde kirke, Atrå kirke, Mæl kirke, Gransherad kirke og Hovin kirke ligger som perler på en snor rundt Tinnsjøen.

Beskrivelse:

Austbygde kyrkje ligger 7 km fra Austbygde bakeri, retning Tessungalen. Det går fint an å parkere utenfor Austbygde kyrkje som ligger langsved bilveien på høyre hånd om du kommer fra Austbygde sentrum. Du vil der finne et kirkeskilt som peker tilbake i retning Austbygde sentrum.

Vandringen går noen få hundre meter langs bilveien tilbake mot Austbygde til du ser et skilt på høyre siden av veien. Ta til høyre og gå over broen.

Følg grusveien til du ser skiltet på venstre hånd som fører deg opp til venstre på en skogssti. Den går et lite stykke gjennom skogen til du kommer ut i en lysning. Du fortsetter rett frem til du ser et nytt skilt der du tar opp en skogsvei til høyre. Denne delen av stien er lagt i sporene etter skogsmaskiner. Følg skiltene til du kommer opp på en opparbeidet og fin grusvei. Denne veien skal du følge helt til du kommer rundt åskanten ovenfor Austbygde sentrum. Veien går ganske langt ned igjen, men du er på rett vei. Her vil skiltene føre deg oppover noen svinger på grusvei helt til du skal ta inn til venstre midt i en sving. Følg skiltet og ta ganske raskt opp til høyre der skiltet peker. Nå vil stien gå bratt oppover helt til du kommer opp på en opparbeidet grusvei med fantastisk utsikt over Tinnsjøen. På et av de siste skiltene før grusveien vil det henge en «klipper» som du kan bruke til å lage merke i Pilegrimspasset. Følg grusveien bortover og nedover til du ser skiltet som er merket «Gamal kyrkjeveg». Du vil da komme inn på en av de mange vakre stiene som folk tidligere gikk fra gårdene sine for å komme seg til Atrå kyrkje. Legg merke til hvordan veien er bygget opp stein for stein. En vakker vandring. Skiltene vil føre deg tilbake til grusveien igjen før du igjen skal over på «Gamal kyrkjeveg» før resten av veien ned til Atrå er på grusveien. Når du kommer ned til Mårvikogen må du ta til høyre og gå ca to km langs bilveien retning Rjukan frem til du ankommer Atrå kyrkje. Men for en optimal avslutning på vandringen bør du gå litt forbi avkjørselen til Atrå kyrkje og komme inn på en gammel kjerrevei rett etter et lite strømhus. Du vil da gå på en gammel sti og vandre langs den fine kirkemuren til Atrå kyrkje og ankomme pilegrimsmålet.

Det er mulig å gå begge veier, men forklaring over er fra Austbygde til Atrå.

PILEGRIMSPASS

Pilegrimspasset koster kr 50,- og er å få kjøpt på Turistkontoret, i Rjukan kirke og på Sandviken Camping. Gratis for barn under 16 år.

VANDRINGSHEFTE

Disse pilegrimsvandringene er en del av et prosjekt som går over flere år. Første vandring fra Austbygde til Atrå kyrkje ble skiltet og arrangert høsten 2015. Vandringen fra Atrå til Mæl kyrkje ble skiltet og arrangert høsten 2016, og vandringen fra Mæl til Dal kirke og Dal kirke til Gransherad skjer henholdsvis 20.mai og 17.sept 2017. Når alle vandringene er gjennomført (via Hovin og tilbake til Austbygde kyrkje) vil det blir mulig å få kjøpt et hefte som beskriver alle vandringene, kirkene, overnattingsmuligheter samt oversiktskart. Heftet vil bli solgt på Turistkontoret (VisitRjukan), Rjukan kirke og på Sandviken Camping.

Følg KVITE KYRKJER på facebook og @kvitekyrkjer på instagram for mer informasjon.

© Silje Sjøtveit, Kirker i Tinn
Flott utsikt langs pilegrimsvandringen fra Austbygde Kirke til Atrå Kirke, © Kirker i Tinn
Adresse

3650 Tinn Austbygd

Powered by tellUs

Kontakt

Kart

­
­
Developed by Aplia - Powered by eZ Publish and tellUsPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.